Gebelik ve Bel Fıtığı

SÜRE

KATEGORİ

Op. Dr. Caner Sarıkaya

Gebeliğin ilk 3 ayında hormonal değişiklikler ile bebeği vücuda sığdırabilmek adına tüm kaslarda gevşeme olur. Bu dönem vücut hacmi ortalama %50 artar. Doğum sonrası her ne kadar bebeğin dünyaya gelmesi ile  bir miktar vücut yükü azalsada vücudun toparlaması zaman alır. Elinize aldığınız bir lastiği çekip bıraktığınızda nasıl eski boyutuna gelmesi zaman alıyor ise kaslarımızın da eski konumuna gelmesi zaman alır. Özellikle gebelik öncesi bel fıtığı olan hastalarda bu dönem bel ve bacak ağrıları daha da belirginleşir. Gebelik süresince veya doğum sonrası  en az bir kez bel ağrısı, belden  bacağa vuran ağrı şikayeti ile polikliniğimize başvurduklarını görürüz. Bu süreçte en sık sorulan sorular;

Gebe kaldım, belim ağrıyor MR güvenli mi ne zaman çektirmeliyim?

MRG özellikle 2. Ve 3.trimesterde güvenli olduğuna dair çalışmalar vardır. İlk trimesterda özellikle organogenez döneminde radyofrekans dalgalarının fetal dokuları olumsuz etkileyeceği düşünülerek önerilmemektedir. MR çekimi esnasında verilen kontrast maddenin anne kanından fetal kana geçerek fetüsün nefrojenik sistemini  etkilediği için kontrast madde verilmemelidir. Gebelikte MRG yapılacaksa kontrast madde verilmemesi ve özellikle ilk trimesterda daha dikkatli olunmalıdır.  Gebe hastalarım için  medikal tedavi ile geçmeyen bacak ağrısı, bacağında güç kaybı şikayetleri yoksa görüntüleme için acele etmemelerini hatta doğum sonrasına bırakmalarını tavsiye ediyorum. Sorun sadece ağrıysa, bebeğe zarar vermeyecek ağrı kesicilerle ağrı giderilmeye çalışılmalı, gebelik egzersizleri yapılmalıdır.

Gebe kaldım, belimde fıtığım var, normal doğum mu, sezeryan doğum mu hangisini önerirsiniz?

Bu her zaman tartışılan bir konudur.  Normal doğum esnasında kuvvetli ıkınma ile karın içi basıncının artması omuriliğin çevresindeki beyin-omurilik sıvısının basıncını, bel çevresindeki basıncı artırarak bel fıtığının tekiklenmesine sebep olabilir. Burda hastanın önceden veya gebelik süresince bel fıtığı açısından şikayeti olup olmadığı önemlidir. MR görüntülemesinde bel fıtığı olup herhangi bir aktif şikayeti olmayan hastalarım için normal doğum yapmasında bir sakınca yoktur.

Bel fıtığı ameliyatı olup hamile kalan normal doğum yapan hastalarımızda olmuştur. Normal doğum hem anne hem bebek için en idealidir. Sinire baskı yapan bel fıtığınız var, gebelik öncesi ve gebeliğiniz bel ağrısı ile geçtiyse  normal  & sezeryan doğum kararı için kadın doğum ve beyin cerrahisi uzmanlarının değerlendirerek birlikte karar vermesi daha uygun olucaktır.

Bel fıtığı ameliyatı hamileliğe engel mi?

Bel fıtığı ameliyatından sonra hastanın şikayeti geçmiş, omurga açısından sağlıklı ise  hamile kalınmasında bir sakınca yoktur. Böyle bir durumda mutlaka bel kasları egzersizle güçlendirilmelidir.Gebelik boyunca aşırı kilo alımından kaçınılmalıdır.

Bel fıtığım var gebe kaldım bu süreci nasıl geçirebilirim?

Özellikle bu dönemde bel fıtığı olan hastaların doğum süresince fazla kilo almadan kaçınmasını öneririm. Kilo alımına yatkın, su içsem yarıyor diyen hastalarım için  bu dönemi diyetisyen kontrolünde geçirmelidir. Uygun diyet programları ile hamilelik dönemini kilo almadan ya da minimum kilo alımı ile geçirmek bel ve kalça ağrılarınız için yararlı olacaktır.

Vücudu güçlü tutmanın en temel yolu spor ve fiziksel aktivitedir. Kadın doğum doktorunun önerileri ve uzman eğitmen eşliğinde   yapılan yorucu olmayan  fiziksel aktiviteler de  (yürüyüş, yoga, pilates gibi)  bel ve kalça ağrılarınız için faydalı olacaktır.