Omurga Omurilik Tümörleri

Omurga ve Omurilik Tümörleri

Spinal tümörler tüm santral sinir sistemi tümörlerinin %20’sini oluşturur. Spinal tümörlerin büyük bölümünü  metastazlar oluşturur. Bu tümörlerin çoğu  B invazyondan ziyade omurganın kalitesini düşürerek omurgada yükseklik kaybına sebep olur.

Omurgada tümör olursa ne olur?

Spinal tümörler içerisinde özellikle metastazlar basit bir sırt ağrısı, bel ağrısı,  ani gelişen bacaklarda güçsüzlük şikayeti gibi klinik tablolar ile karşımıza çıkabilir. Metastaz dokusu omurgada kemik doku yerine geçerek omurun kalitesini düşürür. İleri vakalarda omurga stabilitesini bozarak omurilikte basıya sebep olabilir.

Omurga tümörü röntgende çıkar mı?

Spinal tümör hastalarında radyoloji çok önemlidir. Tanı ve tedavide MR, Tomografi yol göstericidir. Omurgayı tutan kemik tümörleri basit bir röntgende görülebilir iken omurilik içerisine yerleşmiş bir tümörü saptamada MR daha değerlidir. Tümörün birden çok omuru tutması, omurga yükseklik kaybına sebebiyet vermesi, tümörün lokalizasyonu, omuriliğin içinde ya da dışında olması gibi durumlara göre olası patoloji belirlenir. Patolojinin belirsiz olduğu durumlarda önce biyopsi yaparak tümörün adı konur daha sonra bu patolojiye göre cerrahi planlama yapılır.

Omurga tümöründe kemik çimentosu, vertebroplasti tedavisi yapılabilir mi?

Spinal tümörlerde cerrahi tedavi olarak hastanın şikayeti, radyolojisi, patolojisi önemli yer tutar.  Sinir basısı olmayan sadece omurgada yükseklik kaybına neden olan, omurga stabilitesinin etkilenmediği durumlarda sedasyon altında genel anestezi vermeden yaptığımız kemik dolgusu işlemi (vertebroplasti) çok etkilidir. Hasta genel anestezi almadığı için anestezi yan etkileri olmaz, işlemden yaklaşık 2 saat sonra ayağa kalkar ve aynı gün taburcu olur. Hastanın hem ağrısını kontrol altına almış oluruz hem de vertebra cismi içerisindeki tümör dokusu termokoagulasyon ile yakılmış olur, vertebra kemik kalitesi artırılarak omurga sağlamlaştırılmış olur.

Omurga tümörlerinde cerrahi tedavide ne yapılır?

Sinir basısına sebep olan omuriliği sarmış tümörlerde omurganın stabilitesi de göz önünde bulundurarak sinir üzeri açılarak serbestleştirilir. Eğer omurga stabilitesi uygun değil ise omurga vida ile sabitlenerek ivedilikle onkolojik tedaviye yönlendirilir. Omurganın primer tümörleri de bazen sinir basısına bağlı ağrı ile gelebilir. Bu hastalarda güç kaybı yok ise  öncelikli tedavi biyopsidir. Biyopsi sonucuna göre  tümörün total çıkarılması için uygun cerrahi yaklaşım planlanır.

Omurilik tümörü belirtileri nelerdir?

Omurilik içerisinde olan tümörler basit bir bel ağrısından, bacaklarda uyuşma, güç kaybı hatta idrar ve büyük abdest kaçırmaya kadar uzanan şikayetlere sebep olabilir. Bazen basit bir bel ağrısı nedeniyle çektiğimiz lomber MR’de omurilik sinir kökünden kaynaklanan tümörü görebiliriz. Omurilik tümörlerinde tedavi cerrahidir.

Omurilik tümörleri cerrahi sonrası hangi durumlar ile karşılaşabilir?

Omurilik tümörlerinde  cerrahi sonrası  sinirin uyarı götürdüğü kasta güç kaybı, enfeksiyon gibi durumlar görebiliriz.Bazı hastalarda idrar ve büyük abdest kaçırması görülebilir. Bu hastalarda omurilik zarı tümöre ulaşmak için açıldığından hastaları 3 gün immobil olarak takip ederiz. 3.gün sonunda ayağa kaldırılarak yara yeri problemi yok ise hasta taburcu edilir. Bazı hastalarda pamuk tarlasında yürüyormuş hissi olabilir. Bu his omurilik dokusunun iyilemesi ile kaybolur.