Omurga ve Omurilik Kanal Darlığı

Omurgayı oluşturan kemikler, kemikler arasındaki diskler ve bağların omurga kanalının çapını küçültmesine dar kanal diyoruz.

Dar kanal yaşlılığın ilk bulgusu olabilir. 40 yaşından sonra birçok insanda omurgada yaşlanma belirtisi ortaya çıkar bu da Bel ağrısı, bacak ağrısı, yürüme mesafesinde kısalma ortaya çıkar.

Dar kanal son derece sinsi bir hastalıktır giderek şikayetler artar ve aniden sizi tutabilir.

40 yaşın üzerindeyseniz zaman zaman bel ağrısı kalça ağrısı bacak ağrısı oluyorsa uyuşmalar eşlik ediyorsa, giderek yürüme mesafeniz kısalıyorsa dar kanalınız olabilir.

Dar kanalın tespiti için polikliniğimize başvuran hastalarda öncelikli tetkikimiz MRG’dir. MRG’de normal omurilik kanal çapı 12 mm’dir. 12mm-10 mm arası rölatif dar kanal olarak ifade edilir. 10 mm ve altı  mutlak darlık olarak kabul edilir,  cerrahi tedavi gerektirir.

Dar kanal tanısı konduktan sonra cerrahi tedavi planladığımız hastalarda tomografi ve fleksiyon/ekstensiyon grafisi çekeriz. Tomografi ile kemik yapıları daha ayrıntılı değerlendiririz.  Fleksiyon /Ekstensiyon grafiler ile omurgada instabilite olup olmadığına bakılır. Bu iki tetkik ile omurgaya platin takılıp takılmamasına karar verilir.

Dar kanala yönelik yapılacak enjeksiyonlar omuriliği sıkıştıran sert kemik ve bantlardan dolayı bu bölgeye yeterli miktarda ulaşamaz. Bu bölgeye enjekte edilen ilaçlar bu sert kemik ve bantları eritemediği için kanalı genişletmez.  Kanal daralmasında tek tedavi ameliyattır. Platin takılması gerekmeyen hastalarda mikroskop altında  yaklaşık 3 cm’lik bir cilt kesisi ile 2 mesafeye kadar kanal genişletilmesi yapılabilmektedir

Ameliyat sonrası hastalar 6.saatte fizyoterapist eşliğinde ayağa kalkar. Ameliyat sonrası 24.saatte taburcu olur.  En az 10 gün yatak istirati  yaklaşık 4 hafta bel korsesi kullanımı önerilir.

İleri düzey bel kayması olan hastalarda platin takılması gerekmektedir. Bu hastalar için 24.saatte  fizyoterapist eşliğinde ayağa kalkar. Ameliyat sonrası ortalam 72. Saatte taburcu olur. Bu hastalar içinde en az 10 gün yatak istirati ve 4 hafta bel korsesi önerilir. Takılan platinlerin seviyesi ve miktarına göre hastada kısmi hareket kısıtlılığı yapabilir.  Hareket kısıtlılığı istemeyen hastalar için hareket kısıtlılığı yapmayan platinler de uygun hastalarda kullanabiliriz. Platin ile tedavi edilmiş hastaların %20’sinde ameliyat bölgesinin bir üzerinde ya da altında darlık olabilir. Bazı hastalarda platin yetmezliği gözükebilir. Platin yetmezliğini önlemek için disk dokusu alınarak yerine cage dediğimiz titanyum platin de koyabiliyoruz.

Kanal daralmasının önlenmesinde omurga kaslarının güçlendirilmesi, kilo kontrolü önemlidir. Fizik tedavi uygun hastalarda kanal darlığının gelişmesini yavaşlatabilir veya durdurabilir.

Omurga için hangi işlem yapılırsa yapılsın  uzun süre aynı pozisyonda oturmak, kilo almak, ağır eşyaları omurgaya ağırlık vererek kaldırmak gibi omurganın aşırı yük altında kaldığı durumlar bel ve bacak ağrılarının tekrarlamasına sebep olucaktır.

Ayrıntılı Bilgi ve Muayene için Polikliniğimize bekliyorum.