Vertebroplasti Tedavisi

Vücudumuzda yapım ve yıkım hep bir denge halindedir. Yaş ile birlikte bir zaman sonra yıkım, yapımın önüne geçer. Bu yıkımın kemiklerde meydana gelmesine osteoporoz diyoruz. Kanser hastalarında tümörün omurgaya metastaz yapması durumunda kemik dokunun yerini metastatik doku alır. Kemik dokuya göre daha yumuşak olan metastatik doku, kemik kalitesinin düşmesine sebep olur.

Osteoporoz veya maligniteye bağlı kemik kalitesi düşen ve vertebrada yükseklik kaybı olan  hastalarda, omurgaya aşırı yüklenmeye sebep olan hareket sonrası bel veya sırtta dirençli ağrıyı çok görürüz. Bazen ağrının yanında güç kaybı, idrar kaçırma da eşlik edebilir. Bu bölgeye yönelik yapılan, tomografi ve MR görüntülemesinde omurgada yükseklik kaybı, bazı hastalarda omuriliğe bası görürüz.

Omurga kanalında omuriliğe bası ve bu basıya bağlı güç kaybı, idrar kaçırma şikayeti var ise açık cerrahi planlanır. Açık cerrahi ile sinirlere bası yapan  dokusu temizlenir. Omurlar vida ile sabitlenerek omuriliğe tekrar zarar vermesi önlenir.

Sadece yükseklik kaybının eşlik ettiği sinir basısının olmadığı hastalarda vertebroplasti (omur içerisine segment enjeksiyonu) uygulanır.  Vertebroplasti işlemi öncesi tomografi ve MR görüntüleme önemlidir.

Vertebroplasti ameliyatı nedir?

Sinir basısı olmayan, sadece omurgada yükseklik kaybı olan,  omurgada instabilite dediğimiz duruma sebebiyet vermeyecek hastalarda uygulanır. Sedasyon altında genel anestezi vermeden yaptığımız kemik dolgusu işlemi (vertebroplasti) ağrı kontrolünde çok etkilidir. Bu işlem ile hastanın hem ağrı kontrolü sağlanır, hem de kemik kalitesi artırılmış olur. Tümör dokusunun omurgaya metastaz yaptığı hastalarda  ağrı kontrolü, kemik kalitesinin artmasının yanında kemik çimentosunun (polimetilmetaktilat) donma esnasında ulaştığı ısı nedeniyle lokal tümör kontrolü sağlanır.

Kemik çimentosu ne zaman iyileşir?

Hastalar kemik çimentosu işlemi sırasında sedasyon aldığı için hastanede ortalama 6 saat müşahede altında kalır. Hastalar işlemden 45 dk sonra yürüyebilir.

6 saat müşahede sonrası aynı gün taburcu olur. Hastaların işlem sonrası korse kullanmasına gerek yoktur. Osteoporotik kırık tanısı almış hastalar herhangi bir işlem yapılmamış ise yatak istirahati, ayağa kalktıklarında korse takmaları mutlaka gereklidir.

Vertebroplasti tedavisi riskli mi?

Hafif sedasyon altında yapıldığı için anestezi riski düşüktür. %2-3 oranında kemik çimentosu omurga dışına çıkarak omurilikden çıkan  sinirlere baskı yapabilir.

Vertebroplasti işlemi sonrası başka tedaviler alması gerekli mi?

Osteporotik omurga fraktürü  hastalar bu işlemi yaptırmış olsun olmasın mutlaka  osteoporoz tedavisi almalıdır. Bu hastaların yeterli tedavi almaması durumunda omurga fraktürü başka vertebrada tekrarlayarak benzer şikayetler tekrar görülebilir.